Siker = Eladjuk másoknak a gondolatainkat

Prezentáció. Nyilvános beszéd. Előadás.

Általában mi jut eszünkbe?

Egy zsúfolásig megtelt terem színpadán állva, reflektorfények kereszttűzében, izzadt tenyérrel azon idegeskedünk, hogy most aztán le kell nyűgöznünk a közönséget. Ja, és hogy nehogy lefagyjunk és belesüljünk a prezentációba, mert az milyen ciki már.

Igen, ezt jelenti. Pontosabban, ezt is jelentheti.

Mélyebb értelmezésben: a prezentálás gondolataink átadása másoknak. Tehát mindig színpadon állunk, ha

– a csapatunknak akarunk egy új ötletet eladni vagy egy változást bejelenteni
– delegálunk, számonkérünk
– meetinget vagy brainstormingot tartunk
– beszállítóval vagy ügyféllel tárgyalunk
– új munkatársat akarunk felvenni
– gyereketnevelünk
– párkapcsolatban élünk

…és még lehetne folytatni. A lényeg: minden percben, minden helyzetben prezentálunk. Önmagunkat és a gondolatainkat adjuk el másoknak.

A Dale Carnegie Prezentációs Mesterkurzuson ezt tanítjuk meg a gyakorlatban a résztvevőknek, de Dale Carnegie összeszedte nekünk azt a 8 alapelvet, amelyet javasol minden prezentációs helyzetben betartani. Legyen szó több száz fős üzleti előadásról vagy egy négyszemközti megbeszélésről.

Íme a nyilvános beszéd 8 alapelve:

I. Írj rövid jegyzeteket azokról az érdekes dolgokról, amelyeket meg szeretnél említeni

II. Ne írd meg a teljes beszédet

Miért? Mert ha így teszel, írott nyelvezetet fogsz használni a könnyed, társalgási hangvételű nyelvezet helyett, és amikor felállsz a beszédhez, valószínűleg megpróbálsz majd arra emlékezni, hogy mit írtál le. Ez távol fog tartani attól, hogy egy természetesen hangzó remek előadást tarts.

III. Soha, soha, soha ne memorizálj egy beszédet szóról szóra

Ha memorizálod a beszéded, szinte biztos, hogy el fogod felejteni, hallgatóságod pedig valószínűleg nem fogja szívélyesen fogadni, mivel senki sem kíváncsi egy “konzerv ízű” beszédre. Még ha nem is felejted el a szöveget, akkor is hallatszik rajta, hogy előre bemagoltad.

IV. Töltsd meg a beszédet illusztrációkkal és példákkal

Az egyik legnagyobb kihívás egy beszédre való felkészüléskor, hogy milyen példákkal tegyük világossá, élénkké és felejthetetlenné azt. Az ókori római filozófusok szerint “Exemplum docet” (A példa tanít). Mennyire igazuk volt!

Dale Carnegie írta egyszer: „Évekkel ezelőtt egy kongresszusi képviselő tartott egy viharos beszédet, amelyben azzal vádolta a kormányt, hogy sok pénzt pazarol el haszontalan brossúrák nyomtatására. Példával illusztrálta beszédét és a ’Kecskebékák szerelmi élete’ című kiadványt hozta fel példaként. Biztosan elfelejtettem volna ezt a beszédet, ha ez a különleges példa, a “Kecskebékák szerelmi élete” nem lett volna benne. Millió más tényt elfelejthetek az elkövetkezendő évtizedek során, de sosem fogom elfeledni a képviselő vádját, miszerint a kormány elfecsérli pénzünket olyan kiadványok kiadására és terjesztésére, mint a ’Kecskebékák szerelmi élete’!”

V. Tudj sokkal többet a témáról, mint amennyit fel tudsz használni

Ida Tarbell, Amerika egyik legkiválóbb írója mesélte, hogy mikor Londonban volt, kapott egy táviratot S.S. McCluretől, a McClure’s Magazin alapítójától, melyben felkérte egy kétoldalas cikk megírására az Atlanti-kábelről.

Miss Tarbell meginterjúvolta az Atlanti- Kábel londoni vezetőjét és megkapott minden információt, ami szükséges volt egy ötszáz szavas cikkhez. De nem érte be ennyivel. Elment a British Múzeum könyvtárába, ahol újságcikkeket és könyveket olvasott az Atlanti-kábelről és elolvasta Cyrus West Field, az Atlanti-kábel lefektetésének vezetőjének életrajzát.

Tanulmányozta a British Múzeumban kiállított kábelek keresztmetszetét, és meglátogatott egy gyárat London külvárosában, ahol megnézte, hogyan készítik a kábeleket.

Ida Tarbell sokévnyi tapasztalatain keresztül megtanulta, hogy bizony ki kell érdemelnie a jogot arra, hogy írhasson egy több mint ötszáz szavas cikket az Atlanti-kábelről. Ugyanez az alapelv vonatkozik a beszédre is. Válj szakértővé témájában.

VI. Próbáld el a beszéded úgy, hogy a barátaiddal társalogsz a témáról

Will Rogers, egy híres vasárnap esti rádiós, úgy készült fel beszédeire, hogy a hét folyamán elpróbálta azokat barátaival egy beszélgetés keretein belül. Ha például az aranyalapról akart beszélni, felhozta a témát viccelődve társalgás közben a hét során.
Így térképezte fel, mely viccei működnek és melyek azok a megjegyzései, amivel elnyerheti az emberek érdeklődését. Ez kétségkívül jobb módja egy beszéd próbájának, mint ha egy tükör előtt gesztikulálva próbáljuk el.

VII. Ahelyett, hogy előadásmódod hatásosságán aggódsz, keress módot annak fejlesztésére

Amikor a közönséggel találkozol, el kell felejtkezned a hanglejtésről, légzésről, gesztikulációról, testtartásról és kifejezésmódról.

Felejts el mindent, kivéve a mondanivalódat. Tedd azt, amit egy macska csinál, ha el akar kapni egy egeret. Nem néz körbe és mondja azt, hogy: “Vajon jól fest a farkam, és vajon megfelelő helyzetben állok, és milyen az arckifejezésem?” Ó, nem. Ez a macska annyira elszántan el akarja kapni az egeret, hogy nem tudna rosszul állni vagy nézni, még ha meg is próbálná, akkor sem – és Te sem tudsz.
Ha őszintén érdeklődsz a közönséged és a beszéded iránt, megfeledkezel önmagadról.

+1 ráadás: Mások utánzása helyett légy önmagad

„Először akkor jöttem New Yorkba, amikor beiratkoztam az Amerikai Színművészeti Akadémiára. Színész akartam lenni. Azt gondoltam, ez az ötlet brilliáns, rövid út vezet a sikerhez.

Az általam kitalált, a kiválóság eléréséhez vezető út annyira egyszerű és elronthatatlan volt, hogy képtelen voltam megérteni, hogy miért nem fedezték fel ezt előttem már több ezren.

A módszer a következő volt: tanulmányozom a mai nagy színészeket. Ezután imitálom mindegyikük legjobb színpadi megnyilvánulásait és ragyogó, győzedelmes kombinációjává válok ezeknek a színészeknek.

Milyen buta ötlet! Milyen tragikus! Éveket kellett elvesztegetnem az életemből ahhoz, hogy eljusson a tudatomig, hogy Önmagam kell legyek és nem tudok valaki mássá válni.” (Dale Carnegie)

Felejtsd el, hogy másokat utánozz: LÉGY ÖNMAGAD!

Akár kollégáidat szeretnéd meggyőzni, akár eladni szeretnél, vagy a csapatodat akarod lelkesíteni; a siker és a sikertelenség általában előadásod világosságán, tömörségén és meggyőző erején múlik majd.

Dale Carnegie 1912-ben tanított először hatásos beszédre üzletembereket. A tréningek oly annyira hatásosak voltak, hogy Dale Carnegie hamarosan Amerika vezető üzletembereit, politikusait és cégeit támogatta céljaik elérésében, azáltal, hogy őket kommunikációs, vezetési és kapcsolatmenedzsment területén képezte.

Jelenleg világszerte 90 országban van jelen a Dale Carnegie, 10 millió végzett hallgatóval a hátunk mögött.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek:

By | 2019-02-17T12:01:32+00:00 február 17th, 2019|Blog| Siker = Eladjuk másoknak a gondolatainkat bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva