Peter Drucker és Dale Carnegie 8 lépéses tervezési módszertana

Létrehozni az elképzelést és a megvalósítását szolgáló tervet, ebben áll a vezetés. A vezetők nemcsak az átfogó képet látják és közvetítik hatékonyan, hanem le is bontják a tervet a csoportos megvalósításhoz szükséges prioritásokra és eljárásokra.

Most megismerheted azt a 8 lépéses tervezési folyamatot, amely a 4 napos Dale Carnegie Vezetői Mesterkurzusunk egyik tananyaga. Ennek a tervezési szisztémának az az egyik különlegessége, hogy a modern menedzseri alapokat lefektető Peter Drucker módszertanán alapul, mivel ez a tréningünk Peter Drucker és Dale Carnegie együttműködéséből született.

Íme 8 lépéses tervezés módszertana:

1. lépés: A kívánt végeredmény

Milyen végeredményeket érünk el a terv hatáskörén belül? Hogyan illeszthető ez a szervezetre kiterjesztett „kívánt” helyzetbe? Fesd le azt, hogy milyennek szeretnéd látni a végeredményt és azt, hogy ebből mit nyernek mások.

2. lépés: A jelenlegi helyzet

Határozd meg az aktuális helyzet valóságképét. Hol tartotok most? A vezetők alapos belső és külső helyzetértékelést végeznek, hogy világosan megértsék azokat a tényezőket, amelyek elősegíthetik, vagy akadályozhatják erőfeszítéseiket, illetve amelyek lehetővé teszik, hogy reális célokat tűzzenek ki.

3. lépés: Célok

Határozd meg és tűzd ki a célokat. A vezetők tudatában vannak, hogy reális célok nélkül a szervezeti munka parttalanná válik. A reális célok jelentik a legfontosabb menedzsment döntések alapját.

Minden vezető tisztában van azzal, hogy reális célok nélkül az alkalmazottak hajlamosak a feladatorientált munkavégzésre, az eredményorientált helyett.

Nagyon odafigyelnek ezért arra, hogy reális, ésszerű, kihívó és elérhető célokat tűzzenek ki. Ezeket apró részekre kell bontani, amelyeket olyan személyekre bíznak, akik rendelkeznek a megvalósításukhoz szükséges készségekkel és képességekkel.

Így a célok kevésbé tűnnek elérhetetlennek, mert olyan szintre hozták le őket, amelyen nagyobb könnyedséggel valósíthatók meg. Azzal pedig minden vezető tisztában van, hogy a mindennapos célok elérésének megfelelő mértékben kell a közép- és a hosszú távú célok teljesülését szolgálni.

4. lépés: Cselekvési lépések

Dolgozz ki egy jól átlátható programot, s azon belül cselekvési lépéseket. Minden vezető tudja, hogy a reális célkitűzések a tervezési folyamatnak csak az egyik lépését képezik. A megvalósítás gyakran azért marad le a célok mögött, mert nem gondolják át, és nem fogalmazzák meg gondosan az elérésükre kidolgozott célravezető és használható programokat, cselekvési terveket.

A nyomonkövetési tervek és programok biztosíthatják a kívánt eredmények elérését, ha következetes és folyamatos ezekben a részvétel. A vezetőnek meg kell tanítania csapattagjait a hatékony tervezés fortélyaira, hogy elérje a rábízott célokat.

Az előírt célok elérése érdekében meghatározott programok és cselekvési tervek megfogalmazásóba a vezetőknek be kell vonniuk a csapattagokat, hogy mindenki tisztában legyen:

> A kitűzött célok megvalósulósi feltételeivel
> Azzal, hogy ki melyik részét végzi el az adott feladatoknak
> Azzal, hogy a különböző részek, miként kapcsolódnak egybe
> Azokkal a körülményekkel, amelyek segítik és akadályozzák a cél teljesülését
> Az időzítéssel — azzal, hogy mikor ültetik gyakorlatba a terveket és ötleteket
> A feladatok megfelelő összehangolósónak módjával.

Határozd meg a folyamat során alkalmazandó módszereket. Azok a vezetők, akik jellemzően kiemelkedő teljesítményeket mutatnak fel, semmit sem bíznak a véletlenre. Kitartóan kutatják a legcélravezetőbb módszereket, hogy programjaikat és terveiket a kívánt eredményekre váltsák.

5. lépés: Időkeretek

Állíts össze egy ütemtervet. Az elvégzendő munkát úgy kell időzíteni, hogy minden szakaszát az előírt időpontra teljesítsék. A határidőket úgy kell megszabni, hogy minden érintettnek tudomása legyen róluk, és igyekezzék betartani őket.

6. lépés: Erőforrások

Mérd fel a terv költségeit. Mivel a költséghatékonyság minden menedzseri tevékenység során mérvadó, minden terv tekintettel van a személyzeti és anyagi költségekre, az időbeli ráfordításra.

7. lépés: Akadályok és váratlan körülmények

Amikor célokat fogalmazunk meg, mindig beszámítjuk az akadályokat és a váratlan körülményeket is. Többnyire számításba vesszük az időbeli csúszásokat, a költségek és erőforrások szintjén várható változásokat, illetve az eredményeket befolyásoló veszélyeket. Ha alapossággal tervezünk, gyakran megkíméljük magunkat és vállalatunkat a kedvezőtlen fordulatoktól.

8. lépés: Nyomonkövetés és felmérés

Összpontosíts a lényegre. A sikeres menedzserek, akik jellemzően kiemelkedő teljesítményeket mutatnak fel, hatékony teljesítménymérő rendszereket működtetnek, ezek ugyanis kimutatják, ha eltérnek a kívánt végeredménytől, továbbá korrekciós lépéseket foganatosít, ha az eltérés bekövetkezett.

Nem mélyülnek el túlságosan a sajátos részletekben, azonban a projekt sikere szempontjából létfontosságú tényezőkre, nagyon odafigyelnek. Azokra a tényezőkre összpontosítanak, amelyek gátolhatják a kívánt eredmény megvalósulását, illetve azokat a mutatókat kísérik figyelemmel, amelyek a lehetséges problémákra figyelmeztethetik őket. Így a korrekciós lépéseket végre lehet hajtani, a célokat pedig el lehet érni.

Ne feledd: egyetlen tervezéssel töltött óra felér négy óra megvalósítással!

Dale Carnegie Mesterkurzusok

Dale Carnegie 1912-ben tanított először hatásos beszédre üzletembereket. A tréningek oly annyira hatásosak voltak, hogy Dale Carnegie hamarosan Amerika vezető üzletembereit, politikusait és cégeit támogatta céljaik elérésében, azáltal, hogy őket kommunikációs, vezetési és kapcsolatmenedzsment területén képezte.

Jelenleg világszerte 90 országban van jelen a Dale Carnegie, 10 millió végzett hallgatóval a hátunk mögött.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek:

By | 2019-01-26T12:14:43+00:00 január 26th, 2019|Blog| Peter Drucker és Dale Carnegie 8 lépéses tervezési módszertana bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva