Kritika helyett konstruktív visszajelzés. Mutatjuk, hogyan csináld!

Ritkán tekintünk úgy a kritikára, mint egy mesteri fokon gyakorolható készségre. Legtöbben közülünk annyira kezdetleges szinten űzik, hogy fel sem ismerjük a benne rejlő lehetőségeket.

Pedig rendszeresen találkozunk hiányos szolgáltatásokkal, a munkatársainknál teljesítmény-kihagyásokkal, illetve sok más olyan helyzettel, amit meg kell mutatni és korrigálni.

A rosszul gyakorolt kritika többnyire éppen azt a helyzetet mérgesíti el, amit helyreállítani készültünk.

Egy, a kiskereskedelmi munkavállalók körében készült felmérés szerint az elsőszámú panasz a vezetőkkel szemben a helytelenül gyakorolt kritika volt.

Dale Carnegie Mesterkurzusok

Ezért a konstruktív visszajelzés érdekében:

l . Legyünk teljesen biztosak benne, hogy a visszajelzés épít. Ha az a célunk, hogy a személyes önbecsülésünket mások lekicsinylésével építsük, vagy, hogy a saját hibáinkat elfedjük… ÁLLJUNK MEG.

2. Ha jók a kapcsolataink, az a visszajelzéseknél is meghálálja magát, hiszen a másik fél sokkal nyitottabb lesz az üzenetünkre.

3. Minden helyzetet lehetőleg azonnal orvosoljunk, amint felmerül. Mivel nem bízunk abban, hogy megfelelően közöljük mondandónkat, gyakran addig várunk, amíg a helyzet elviselhetetlenné válik, ekkor pedig kirobbanunk. Tehát, jobb idejében közbelépni, amíg a helyzet és a reakciónk kontrollálható.

4. Viselkedjünk és cselekedjünk úgy, ahogy azt a másik személytől is elvárjuk. Ha halkan és nyugodtan beszélünk, nagy valószínűséggel a másik fél is ugyanígy tesz majd. Ha a hibát úgy világítjuk meg, mint egy kisebb és könnyen korrigálható esetet, a másik fél is felveheti ugyanezt az álláspontot.

5. Ezt a beszélgetést négyszemközt folytassuk le. Ne mondjunk, és ne tegyünk semmi olyat, ami megszégyeníti a másik felet, vagy ami a tekintélyét rombolja a többi munkatárs előtt.

6. Kezdjük a beszélgetést őszinte értékeléssel, hogy a másik személy nyitottabbá váljon. De vigyázzunk, hogy értékelése indokolt legyen! Egy hamis bók átlátszó és sértő is.

Váltsunk a visszajelzésre inkább egy „és”, mint egy „de” kötőszóval. „ a jelentés nagyon átfogó, és még célravezetőbb lenne, ha a munkabiztonság kapcsán több részletre kitérne…”

7. Vigyázzunk, hogy nyelvhasználatunk személytelen maradjon. A problémára, a hibára összpontosítsunk, ne a személyre. Kerüljük a másik fél negatív címkézését és minősítését.

„A statisztikákat ezen az oldalon frissíteni kell.”
ÉS NEM „Miért ilyen felületes ezekkel a statisztikákkal?”

8. Ha megfelelő, javasoljuk mi a következő lépést. És kérjük fel, ne utasítsuk az együttműködésre.

„Joe Smith-nek megvannak a legfrissebb adatok, amelyekre szüksége van. Fel tudja ma venni vele a kapcsolatot?”

„Felhívja Mary Ross-t a Duo Tech-től, hogy pontosítsa a szállítás módosított időpontját?”

9. Zárjuk le a beszélgetést barátságos hangvételben.

Amint a cikk elején is utaltunk rá, tekintsd ezt a vezetői feladatodat is mesteri fokon gyakorolható készségnek és lehetőségnek mint, hogy kötelező rossznak.

Ilyen vezetői készségeket sajátíthatsz el a gyakorlatban a Vezetői Mesterkurzusunkon, nézd meg itt a részleteket!

By | 2019-03-15T09:09:12+00:00 március 15th, 2019|Blog| Kritika helyett konstruktív visszajelzés. Mutatjuk, hogyan csináld! bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva