Kritika helyett konstruktív visszajelzés. Mutatjuk, hogyan csináld!

Ritkán tekintünk úgy a kritikára, mint egy mesteri fokon gyakorolható készségre. Legtöbben közülünk annyira kezdetleges szinten űzik, hogy fel sem ismerjük a benne rejlő lehetőségeket.

Pedig rendszeresen találkozunk hiányos szolgáltatásokkal, a munkatársainknál teljesítmény-kihagyásokkal, illetve sok más olyan helyzettel, amit meg kell mutatni és korrigálni.

A rosszul gyakorolt kritika többnyire éppen azt a helyzetet mérgesíti el, amit helyreállítani készültünk.

Egy, a kiskereskedelmi munkavállalók körében készült felmérés szerint az elsőszámú panasz a vezetőkkel szemben a helytelenül gyakorolt kritika volt.

Dale Carnegie Mesterkurzusok

Ezért a konstruktív visszajelzés érdekében:

l . Legyünk teljesen biztosak benne, hogy a visszajelzés épít. Ha az a célunk, hogy a személyes önbecsülésünket mások lekicsinylésével építsük, vagy, hogy a saját hibáinkat elfedjük… ÁLLJUNK MEG.

2. Ha jók a kapcsolataink, az a visszajelzéseknél is meghálálja magát, hiszen a másik fél sokkal nyitottabb lesz az üzenetünkre.

3. Minden helyzetet lehetőleg azonnal orvosoljunk, amint felmerül. Mivel nem bízunk abban, hogy megfelelően közöljük mondandónkat, gyakran addig várunk, amíg a helyzet elviselhetetlenné válik, ekkor pedig kirobbanunk. Tehát, jobb idejében közbelépni, amíg a helyzet és a reakciónk kontrollálható.

4. Viselkedjünk és cselekedjünk úgy, ahogy azt a másik személytől is elvárjuk. Ha halkan és nyugodtan beszélünk, nagy valószínűséggel a másik fél is ugyanígy tesz majd. Ha a hibát úgy világítjuk meg, mint egy kisebb és könnyen korrigálható esetet, a másik fél is felveheti ugyanezt az álláspontot.

5. Ezt a beszélgetést négyszemközt folytassuk le. Ne mondjunk, és ne tegyünk semmi olyat, ami megszégyeníti a másik felet, vagy ami a tekintélyét rombolja a többi munkatárs előtt.

6. Kezdjük a beszélgetést őszinte értékeléssel, hogy a másik személy nyitottabbá váljon. De vigyázzunk, hogy értékelése indokolt legyen! Egy hamis bók átlátszó és sértő is.

Váltsunk a visszajelzésre inkább egy „és”, mint egy „de” kötőszóval. „ a jelentés nagyon átfogó, és még célravezetőbb lenne, ha a munkabiztonság kapcsán több részletre kitérne…”

7. Vigyázzunk, hogy nyelvhasználatunk személytelen maradjon. A problémára, a hibára összpontosítsunk, ne a személyre. Kerüljük a másik fél negatív címkézését és minősítését.

„A statisztikákat ezen az oldalon frissíteni kell.”
ÉS NEM „Miért ilyen felületes ezekkel a statisztikákkal?”

8. Ha megfelelő, javasoljuk mi a következő lépést. És kérjük fel, ne utasítsuk az együttműködésre.

„Joe Smith-nek megvannak a legfrissebb adatok, amelyekre szüksége van. Fel tudja ma venni vele a kapcsolatot?”

„Felhívja Mary Ross-t a Duo Tech-től, hogy pontosítsa a szállítás módosított időpontját?”

9. Zárjuk le a beszélgetést barátságos hangvételben.

Amint a cikk elején is utaltunk rá, tekintsd ezt a vezetői feladatodat is mesteri fokon gyakorolható készségnek és lehetőségnek mint, hogy kötelező rossznak.

Ilyen vezetői készségeket sajátíthatsz el a gyakorlatban a Vezetői Mesterkurzusunkon, nézd meg itt a részleteket!

Dale Carnegie 1912-ben tanított először hatásos beszédre üzletembereket. A tréningek oly annyira hatásosak voltak, hogy Dale Carnegie hamarosan Amerika vezető üzletembereit, politikusait és cégeit támogatta céljaik elérésében, azáltal, hogy őket kommunikációs, vezetési és kapcsolatmenedzsment területén képezte.

Jelenleg világszerte 90 országban van jelen a Dale Carnegie, 10 millió végzett hallgatóval a hátunk mögött.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek:

By | 2019-03-15T09:09:12+00:00 március 15th, 2019|Blog| Kritika helyett konstruktív visszajelzés. Mutatjuk, hogyan csináld! bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva