A “Bocsásd meg, és emlékezz” technika

Kevesen szakítunk időt arra, hogy végiggondoljuk, hogyan segíthetnénk másoknak megőrizni a méltóságukat. Belegázolunk az érzéseikbe, kiharcoljuk az igazunkat, hibát keresünk, fenyegetőzünk.

Mások jelenlétében bírálunk gyereket vagy munkatársakat. Pedig akár mondhatnánk is egy-két kedves szót, figyelembe vehetnénk érzéseiket, félrevonhatnánk őket – sok mindent tehetnénk, hogy kihúzzuk a helyzet méregfogát. Ennek ellenére mégsem szakítunk időt arra, hogy ezt megtegyük.

Dale Carnegie Mesterkurzusok

Vajon a vezetők érzéketlen viselkedése mit vált ki azokból, akik körülveszik őket?

Félelmet és kudarcérzést. Ha tudjuk, hogy hibánkért lehordanak bennünket — és feltehetően nagy nyilvánosság előtt —, vállalunk bármiféle kockázatot a munkánkban?

Próbálunk újításokkal előállni? Hangot adunk véleményünknek, ötleteinknek?

Feltehetően nem.

Pedig a kudarc része mindennapjainknak — akár az otthonunkban, akár a munkahelyünkön, minden tevékenységünkben. Annyira megkerülhetetlen valóság, hogy a nagy tiszteletnek örvendő Harard Business Review teljes 2011. áprilisi számát ennek a témának szentelte.

A magazin borítóján ez állt: „Kudarc-különszám: Hogyan értsük meg, hogyan tanuljunk és épüljünk fel belőle?”

Nem is beszélve arról, hogyan kerüljük el.

Ösztönösen természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a kudarc elkerülhetetlen, ezért is olyan érthetetlen, hogy miért nem tudunk nagyobb támogatást adni annak, aki éppen most szenvedi meg a hatásait?

Egy nagy médiacég egyik vezetője azt kapta feladatul, hogy indítson egy új magazint. Az asszony egy évét áldozta a munkára, és hatalmas erőforrásokat mozgatott meg, hogy a fióka végre szárnyra kapjon, de az egyetlen pillanatig sem röpült. A magazint végül leállították.

A cég vezérigazgatója kirúghatta vagy lefokozhatta volna a vezetőt a kudarcért. Vagy akár az egész cég előtt pellengérre állíthatta volna mint kerülendő példát.

Ő azonban pszichológiai védőhálót biztosított az asszonynak, és lehetővé tette számára, hogy megőrizze méltóságát.

“A vezérigazgató az egyik cégvezetői értekezleten felállt, és gratulált a bukott vezetőnek, hogy ekkora bátorságról és szakértelemről tett tanúbizonyságot, és ilyen jó munkát végzett, noha a rossz ügy érdekében.

Hangsúlyozta, hogy a balszerencsés döntésért nem egyedül az asszonyt terheli a felelősség: a legfelső vezetés is támogatta az ügyet: a magazin annak ellenére bukott el, hogy nagyszerű tartalmat szolgáltatott, és remek volt a marketingje is” — írja Robert Sutton a Good Boss, Bad Bossban.

A vezérigazgató eljárása remek példa arra a technikára, amelyet Sutton a „bocsásd meg, és emlékezz” technikának nevez, s amelyet elengedhetetlennek tart ahhoz, hogy tanuljunk a hibáinkból, és változtassunk a mások viselkedésén.

A technikát először Charles L. Bosk írta le a Forgive and Remember: Managing Medical Failurben (Bocsáss meg, és emlékezz: Az orvosi kudarcok kezelése).

A cél az, hogy segítsünk az embereknek abban, vállalják tetteikért a felelősséget, miközben a kudarcból fakadó létproblémát is kezeljük, hiszen a kudarc feldolgozása bárki számára demoralizáló belső küzdelemmel jár.

Mi más volna egy valódi vezető feladata, ha nem ez?

Mert ha ebben a küzdelemben valaki elbukik, nemigen tanul a hibájából, miközben az önbecsülése csökken. Félni kezd, és kevesebbet tesz meg a cég, a család vagy bármely más szervezet sikeréért.

Hiába a vezető minden igyekezete, a gondjaira bízott emberek mindenképpen hibáznak. Es ő is hibázik.

Ha ezt tisztán látjuk, ahogyan azt is, milyen jótékony hatással járhat a kudarc, akkor megtanulhatjuk, hogyan segíthetünk másokat is túljutni rajta, és biztonságban, pozitív hangulatban érni földet a túlsó parton.

A legnagyobb vezetők pedig azzal keltik életre csapatuk kreatív és innovatív erejét, hogy még azelőtt adnak lehetőséget az embereiknek méltóságuk megőrzésére, hogy hibáztak volna.

Dale Carnegie 1912-ben tanított először hatásos beszédre üzletembereket. A tréningek oly annyira hatásosak voltak, hogy Dale Carnegie hamarosan Amerika vezető üzletembereit, politikusait és cégeit támogatta céljaik elérésében, azáltal, hogy őket kommunikációs, vezetési és kapcsolatmenedzsment területén képezte.

Jelenleg világszerte 90 országban van jelen a Dale Carnegie, 10 millió végzett hallgatóval a hátunk mögött.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek:

By | 2019-05-19T09:16:41+00:00 május 19th, 2019|Blog| A “Bocsásd meg, és emlékezz” technika bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva