Biztos mód, amellyel ellenségeket szerezhetsz – és hogyan kerülheted el?

Theodore Roosevelt, amikor a Fehér Ház első embere volt, egyszer megvallotta, hogy ha az esetek háromnegyed részében igaza lehetne, az minden várakozását felülmúlná.

Ha ez a kiváló férfi csak ilyen arányban reménykedhetett, mi a helyzet velünk, átlagemberekkel?

Ha biztos lehetnél abban, hogy csak az esetek 55 százalékában van igazad, akkor kereshetnél a tőzsdén naponta egymillió dollárt, vásárolhatnál egy szép vitorláshajót, és feleségül vehetnél egy táncosnőt.

De ha még abban sem vagy biztos, hogy az esetek legalább 55 százalékában igazad van, akkor hogy mondhatod azt másoknak, hogy nincs igazuk?

Tekintettel, hangsúllyal, kézmozdulattal éppoly ékesszólóan értésére adhatod valakinek, hogy nincs igaza, mint szavakkal – és ha már megmondtad neki, várhatod-e tőle, hogy igazat adjon neked? Soha!

Hiszen kétségbe vontad az eszét, az ítélőképességét, megsértetted a büszkeségét, az önbecsülését! Ez arra ösztönzi őt, hogy visszavágjon – de arra sohasem, hogy megváltoztassa a véleményét.

Felvonultathatod ellene Platón vagy Immánuel Kant minden okfejtését, mégsem változtathatod meg a véleményét, mert megsértetted az önérzetét. Sohase kezdj semmit azzal a kijelentéssel, hogy „Ezt így-meg-úgy bebizonyítom neked.”

Hibás lépés, mert azt jelenti: „Okosabb vagyok nálad. Majd megmutatom én neked, és mindjárt másképpen gondolkozol.”

Ez egyenes kihívást jelent, ellenkezést vált ki, és a másikat már akkor harcra ingerli, mielőtt te elkezded a támadást.

Még a legkedvezőbb körülmények között is nehéz az emberek gondolkodását megváltoztatni, hát akkor miért akarod ezt meg is nehezíteni a magad számára?

Ha bármit be akarsz bizonyítani, senkinek sem kell tudnia erről. Tedd meg olyan finoman és ügyesen, hogy senki ne vegye észre.

Ahogy Alexander Popé mondta:

“Az embert úgy tanítsd, ne vegye észre,
Mit nem tud, mondd, csak nem jutott eszedbe.”

Háromszáz évvel ezelőtt Galilei is hozzászólt a kérdéshez:

“Valamire megtanítani nehéz az embert; rávezetni, hogy magában találja meg – több célra visz.”

Vagy ahogyan Lord Chesterfield mondta a fiának: “Légy okosabb másoknál, ha lehet: de meg ne mondd nekik.”

Szókratész mondogatta követőinek Athénban:

“Csupán egyetlen dolgot tudok, azt, hogy nem tudok semmit.”

Nos, nem hiszem, hogy okosabb vagyok Szókratésznél, lemondtam arról, hogy az embereket tévedéseikre figyelmeztessem. Úgy gondolom, megéri.

Ha valaki olyan kijelentést tesz, amelyről azt gondolod, helytelen – sőt még akkor is, ha tudod, hogy helytelen -, nem jobb-e ilyenformán kezdened:

„Nézd, én másképpen gondolom, de lehet, hogy tévedek, gyakran megtörténik. És ha tévedek, szeretnék tisztán látni. Nézzünk utána.”

Határozattan van valami varázsos erő az ilyen mondatokban: „Lehet, hogy tévedek. Gyakran megtörténik. Nézzünk utáíia.”

Senki a világon, sem az égen, sem a földön, sem a föld alatt nem ellenkezik veled, ha azt mondod:
„Lehet, hogy tévedek. Nézzünk utána.”

Tanfolyamunk egyik hallgatója, a Dodge cég ügynöke, Harald Reinke Montanából, ezt a módszert alkalmazta a vásárlók megnyerésére. Elmondta, hogy azelőtt türelmetlenül és idegesen hallgatta a vásárlók panaszait. Emiatt, az egyébként is feszült autós piacon még kevesebb üzletet sikerült kötnie.

„Idővel felismertem – mesélte -, hogy ez nem vezet sehova, ezért új módszerekhez folyamodtam. Olyanokat mondtam a vásárlóknak, hogy gyakran szégyellem magam a kifogásolható ajánlataink miatt; az ön esetében is feltehetően hibáztunk, kérem, mondja el a véleményét.

Ez a módszer elég lefegyverzőnek bizonyult ahhoz, hogy megpuhítsa az elégedetlen autóvásárló szívét.

Többen külön megköszönték ezt a megértő hozzáállást. És voltak vásárlóink, akik még a barátaikat is elhozták, hogy nálunk vegyenek új kocsit.

A mai öldöklő versenyben egyre több ilyen típusú ügyfélre van szükségünk, és az udvarias és diplomatikus bánásmód némi előnyhöz juttathat bennünket a piacon.”

Sohasem kerülsz bajba, ha bevallod, te is tévedhetsz. Ez megszüntet minden vitát, és arra készteti majd a másikat, hogy éppen olyan becsületes, nyílt és őszinte legyen veled szemben, amilyen te vagy. Arra ösztönzi majd, hogy ő is bevallja: szintén tévedhet.

Dale Carnegie 1912-ben tanított először hatásos beszédre üzletembereket. A tréningek oly annyira hatásosak voltak, hogy Dale Carnegie hamarosan Amerika vezető üzletembereit, politikusait és cégeit támogatta céljaik elérésében, azáltal, hogy őket kommunikációs, vezetési és kapcsolatmenedzsment területén képezte.

Jelenleg világszerte 90 országban van jelen a Dale Carnegie, 10 millió végzett hallgatóval a hátunk mögött.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek:

By |2020-07-29T13:06:20+00:00július 29th, 2020|Blog| Biztos mód, amellyel ellenségeket szerezhetsz – és hogyan kerülheted el? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva